HTML

memo

Akinek nincs múltja, annak jövője sincs. Ha egy közösség nem akar emlékezni, megismétli a múlt hibáit. A gyakorlati ismereteket általánosítják a szakmák, végső soron a kutatások és a humán tudás. Az élet szépségéről énekelnek a múzsák, akiknek anyja az emlékezés.

Friss topikok

Címkék

Turáni malária

2009.03.21. 08:28 Minnesota

Több nyelven fordító Mária barátnőm meséli, hogy a Turáni Alföldön élő üzbégek között találkozott egy középkorú orosz nővel, Lídával,  a helybeliek szinkrontolmácsával. Lída, aki ott nőtt fel, egy  gyerekkori élményét osztotta meg vele.


 
...Mezítláb jártunk, de talpunk alig bírta elviselni a homok forróságát. Amikor csak lehetett, a kishúgommal igyekeztünk kijutni a Tien-Sán hegységből hozzánk érkező jéghideg Zeravsán folyóhoz. Abból kisebb csatornák vezették a  vizet  a falvakat behálózó „arikok”-hoz, vagyis árkokhoz. A part fái menedéket nyújtottak  a melegtől, az ottani homokban pedig aranyszemcsék is megcsillantak. Igaziak, vagy ezt csak mi képzeltük - a környéken sok volt az aranylelő hely. Ám teknősbékát valóban lehetett fogni, hazavittük, és anyánk finom levest főzött belőle.

Hét-nyolc éves lehettem.  Kezdetleges körülmények között éltünk, bár az anyám tanárnő volt. A településen minden ház előtt az „arikból” táplált  jókora víztározó volt. Nagy melegben és esténként, gyapotszedés után az emberek abban ültek és hűsöltek. Mi is. De a vizes gödröket a szúnyogok szintén szerették. Egy maláriahordozó szúnyog megcsípett engem és  megfertőzött. Már aznap este nagyon rosszul  lettem. Rázott a hideg, magas lázam volt.
Egy felcser  beosztásban működő orvosféle  megnézett és azt mondta, hogy  sürgősen vigyenek kórházba. A kórház vagy 20 kilométerre volt tőlünk.
Fura,de mindezekre jól emlékszem. A szomszédok kölcsön adtak egy szamarat, amit üzbégül isáknak hívnak.

Az isákot befogták egy kis kétkerekű kocsi elé. Mi beültünk és a szomszéd hajtotta a szamarat. Emlékszem a fejem anyám térdén feküdt. Nagyrészt eszméletlen voltam, de ha a bricska ráhajtott egy nagyobb kőre, magamhoz tértem.  Így utaztunk a kórházig. Arra nem emlékszem, hogy hogyan jutottunk be. Amikor magamhoz tértem, ágyban  feküdtem, minden fehér volt körülöttem. Egyedül voltam, sírni kezdtem, és megint elájultam.
Nem tudom mennyi idő telt el, de ismét mellettem ült az anyám. Hogy megörültem! Hozott gyümölcsöt, de mint más egyebet, azt sem tudtam megenni, csak vizet  ittam.  Úristen, milyen sárga vagy, mondta.
Az ápolók megnyugtatták, hogy ez az orvosságtól van, a neve akrehin.  A diagnózis: kómás malária.

A betegség idején többnyire valóban kómában voltam.  Egyszer felébredtem és láttam, hogy anyám mosolyog rám. Túl vagyunk a nehezén: a kórház az amerikaiaktól kinint kapott. Nemsokára meggyógyulsz, most már hamarosan haza megyünk. Tényleg, egyre jobban éreztem magam. Akkor nem tudtam, kik azok az amerikaiak, de ha segítenek nekem meggyógyulni, köszönöm nekik, mondtam magamban.
 
Kezdtem járni, enni, de még mindig gyenge voltam. Az idő múlását nem érzékeltem, úgyhogy nem tudtam, mikor volt nálam az anyám, és meddig kell még várnom őt. Végre megjött és széles mosollyal szólt, hogy Líduska,  most  megyünk haza.

Nem volt kocsink, gyalogolnunk kellett. Kora reggel, pirkadatkor  indultunk. Ha elfáradtam, leültünk. A nap egyre forróbban tűzött,  anyám próbált siettetni. Útközben egy lovaskocsi felvett minket és elvitt egy jó darabon. Aztán más irányba tért, mi meg újra csak gyalogoltunk. Én egyre gyengébb lettem. Szerencsémre találtunk egy kis oázist, közepén  fákkal körbe véve  forrás csörgedezett. Ittam, megnedvesítettem az  arcom, és lefeküdtem. A fák közel álltak egymáshoz, a lombozat  árnyékot adott. Itt jó, innen nem megyek el, határoztam magamban.

De megszólalt az anyám, nagyon-nagyon komolyan. Mennünk kell, mert a forróságban rosszul leszünk és nem érünk haza.  Elindultunk, hol fát, hol vizesárkot találtunk. Néha faluhoz értünk, gyümölcsöt szedtünk, vagy „csajhánára” bukkantunk, ahol teát lehetett inni. Így bukdácsoltunk estig, míg haza nem értünk.
A kis húgom meglátott minket, odarohant hozzánk. Sírva kiabált, mondtam-ugye mondtam, hogy a Lída nem hal meg. Itthon voltunk, le lehetett feküdni akár a döngölt padlóra és nem kellett felkelni, járni. Adhattok ide egy matracot, nem kell nekem ágy sem. Olyan jó itthon feküdni...
*
Mária nem folytatta ismerőse történetét, én pedig elgondolkodtam a hallottakról. Sokféle az embersors.
 

Szólj hozzá!

Címkék: turán

A bejegyzés trackback címe:

https://memoriterblog.blog.hu/api/trackback/id/tr344936542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása