HTML

memo

Akinek nincs múltja, annak jövője sincs. Ha egy közösség nem akar emlékezni, megismétli a múlt hibáit. A gyakorlati ismereteket általánosítják a szakmák, végső soron a kutatások és a humán tudás. Az élet szépségéről énekelnek a múzsák, akiknek anyja az emlékezés.

Friss topikok

Címkék

A nõ szabadsága

2008.07.27. 18:55 Minnesota

Szabadságának korlátozása a férfi boldogságát is tönkreteszi.
Ma is van mit tenni a nõ szabadsága ügyében. Az emlékezés a több mint száz évvel ezelõtti állapotot mutatja fel, hogy lássuk, azért van haladás. Az akkori Zsuzsanna otthagyta a férjét, hogy lelke és teste vonzalmát követve igaz szerelmével éljen együtt. Választottja, csakúgy mint a nõ, korábban szintén egy másik házassággal kötelezte el magát.

Vonzalmuk beteljesülését egy ideig akadályozta az a vallásos felfogás, mely szerint a nemi szerelem "legjobb esetben: gyarlóság - de a legrosszabbikban: kárhozat." A két felvilágosult ember végül túlteszi ezen magát és vállalja az akkori nyilvános válóper tortúráját, az egyház kemény parancsának megszegését. Azontúl egymással élnek, a temészetes emberi ösztön, a vágy és a vonzalom törvényei szerint. De házasságukat tönkreteszi gyermekeik halála, melyben vétlenek.

Ekkor az asszonyban feléled a belé nevelt vallásos bûntudat és azt sugallja, hogy vezeklésül vissza kell térnie elsõ férjéhez, akitõl testileg undorodik. Ismét házasságot köt vele, miután elválik második férjétõl. Utóbbi bánatában ivásnak adja a fejét és deliriumában beleegyezik abba, hogy visszatérjen elõzõ rossz házasságába. T. Hardy tanúsága szerint egyszer, jóval késõbb találkoznak és a férfi így szól:

"Mind a ketten új házasságot kötöttünk esztelenül. Engem leitattak, úgy vittek bele. Veled is hasonló történt. Én pálinkától voltam részeg -  te hittõl. Mindkét fajta mámor elhomályosítja tisztánlátásunkat..." A férfi szökést ajánl, de a nõ lelki béklyói miatt már képtelen erre a lépésre. Mindkettõjük élete kilátástalanul megromlott, szerencsétlenül élnek és halnak meg. A nõ szabadságának korlátozása a férfi boldogságát is tönkreteszi.

A szituáció regényes, de a hozzá vezetõ valóságos társadalmi körülmények és gondolkodási klisék még a múlt században is éreztették hatásukat. A mai nemzedékek szemében mindez amolyan régi furcsaság, kuriózum. Remélhetõleg.

Ide iktatom a blogtéri hozzászólásokat:

[passzívra állítom] - [törlöm]

Tamka

Tamka
2008-07-27 19:06:21

ma már többnyire szabadok vagyunk...

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 19:17:16

sokkal szabadabbak

[passzívra állítom] - [törlöm]

Tamka

Tamka
2008-07-27 19:19:14

élünk is vele... :)

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 19:22:22

ez a jó...:)
Maradnak a praktikus korlátok. Különben uncsi lenne a szabadság (?)

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 19:24:23

a szomorú eset leírója nyolcvan éve, jan. 11-én halt meg.

[passzívra állítom] - [törlöm]

halandor

halandor
2008-07-27 19:32:20

röghözköltözés(a történet mŕsodik része)

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon

talon
2008-07-27 20:38:48

6: önkéntesen. Belső szemellenző miatt. A szabadság is belül gyökerezik.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mid

Mid
2008-07-27 20:42:18

A nő szabadsága relatív fogalom számomra.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 20:48:41

Számomra is, ahogy minden szabadság relatív.

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli

smirgli
2008-07-27 20:55:09

Jó. Nincs rajta smirglizni való. Mék az urnáhó.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 21:00:37

Tamka és a többiek. Köszi a voksokat is. Aranyosak vagytok.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Tamka

Tamka
2008-07-27 21:03:54

A téma jó. Az írás jó. Szívemből szóltál. Fontos. még jó hogy:)én köszönöm :)

[passzívra állítom] - [törlöm]

italo

italo
2008-07-27 21:09:35

A témáról eszembe jut a fanatizmus. Az a benne szenvedők szabadságát is erősen korlátozza.

[passzívra állítom] - [törlöm]

kalas

kalas
2008-07-27 21:30:05

Ma is befolyásos intézmények sértik, vagy/és ellenzik a nők jogát, hogy önrendelkezést gyakoroljanak testük felett.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Tamka

Tamka
2008-07-27 21:32:58

Mire gondolsz konkrétan Kalas?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Carolus

Carolus
2008-07-27 21:54:49

Afrika nagy részén a nők ma is szolgák. A nők önrendelkezése a demokrácia térhódításával korellál. Örömmel mondom, hogy Európa ebben élen jár, az USA-val, Kanadával, Ausztráliával, stb. együtt.

[passzívra állítom] - [törlöm]

kalas

kalas
2008-07-27 22:29:18

Tamka, például a jelenlegi hivatalos vatikáni magatartásra az abortusz ügyében. Több egyéb kérdésben pedig a mindkét nem önrendelkezését egyaránt csorbító magatartásukra. A fogamzásgátlásról kiadott instrukcióik súlyos károkat okoznak, elsősorban Afrikában.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-27 22:59:01

A hozzászólások számomra tanulságosak, köszönet értük. Az eszmecserét holnap is folytathatjuk, természetesen. VV (Virtuális viszontlátásra :)

[passzívra állítom] - [törlöm]

Suby

Suby
2008-07-28 22:10:33

Nem kell visszamenni a mult századokba.
Egy szösszenet az élettörténetemből:-)
A férfi hét év házasság után belátta ez így nem gyerebe de tűrt a gyermekek miatt.
Egy napon amikor a nő az utolsó kocsira félretett pénzt is eltapsolta betelt a pohár és beadta a válókeresetet.
A bíróság mindent mérlegelve a férfit gyakorlatilag kivéreztette.
A férfi ült kezáben a kötél és a kés, meg az örökös dilemma: melyiket válasszam?
Egy év nyomorgás után irány nyugat.Ott majd egyenesbe jövök gondolta.
Az igaz hogy ott kolbász a kerítés de nem nekünk, viszont tanult valami fontosat. Csak a legjobb lehet elég jó olvasta egy kenyérbolt kirakatán.
Vett egy mély lélegzetet és haza indult de a határnál tovább nem engedték. Az akkori négy ötnapos útlevele lejárt.
Sebaly gondolta van szülő az ad befogadó nyilatkozatot.
Nem adtak.
Az elvált feleség adott mert tudta a kezébe kaparintja a férfit mert dolgos és annyi pénzt húz majd le róla amennyit bír.
Hat év szolgaság után ágyába engedte a férfit és újra gyermeket fogant tőle de kijelentette a gyermek nem kell mert tévedés volt minden.
A férfi sírt és könyörgött ne ölje meg a gyermeket mert a gyermeket Isten nem azért küldte , hanem azért hogy újra igazi emberré lehessenek.
A nő egy feltétellel vállalta, minden anyagi dologról mondjon le a férfi és vegye el újra feleségül.
Újabb tizenkét év szolgaság és egy reggel a férfi úgy ébredt ENNYI.
Összepakolt és albérletbe ment.
Beadta a válókeresetet és élt csendesen egyedül.
Néhány hónap után találkozott egy elvált lelkileg és anyagilag kisemmizett nővel és azt mondta magában , egyedül nem lehet élni próbáljuk meg együtt de a nő vallásos volt és rettegett a boldogság lehetőségétől.
A férfi kitartó szeretete minden gátat elsöprő rajongása végül győzött.
Hat éve boldogok.
Ennyi.
Ennyi?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mid

Mid
2008-07-28 22:33:29

Suby! Olvastalak. Alig találok szavakat. Mindenki viszi a keresztjét.
A hat év boldogságnak örülök. Tartson sokáig!
Ennyi...

[passzívra állítom] - [törlöm]

maradandó agykárosodás

maradandó agykárosodás
2008-07-29 05:53:52

szerintem ma sem jobb a helyzet, csak ez a ló másik oldala...
nem szabadság van, hanem szabadosság, nem enyhült a gátlásosság sem, csak témát váltott, nem az elkárhozástól fél a nő, hanem attól, hogy a méretei nem megfelelőek....
üzekedés folyik, nem szeretkezés
nézzetek a 11-12 éves lányokra, hihetetlen mi folyik, és ők a jövő...

[passzívra állítom] - [törlöm]

Victor Coupe

Victor Coupe
2008-07-29 15:17:16

Tetszik az írásod. "Ma is van mit tenni..." Ez is igaz, de ez a kényszerből munkát vállaló, kétdolgozós, egy-két gyerekes modell, nincs jól kitalálva.
Off. Nem tudom, látod e, de ezzel a sablon összenyomással (keskeny komment és post mező), hibás lett a sablonod.
Amennyiben szándékosan állítottad át. valamit még igazítani kellene rajta. Mindez nem fontos, csak megírtam. Valaki biztosan tud segíteni, kijavítani.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 16:33:46

Köszönöm az újabb kommenteket.
22, a sablonon megpróbálok igazítani,kösz.
Subynak én is tartós boldogságot kívánok!

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon

talon
2008-07-29 18:22:26

maradandó, 21: úgy látszik, hogy elítéled a mai helyzetet (ma sem jobb mint száz éve?) és egy jó szavad sincs a fiatal nőkről. Talán nem ismered, vagy kerülöd őket?

[passzívra állítom] - [törlöm]

büyük

büyük
2008-07-29 18:42:51

21, maradandó agykárosodás közlése:
"üzekedés folyik, nem szeretkezés"
Hogy mi folyik, azt nem tudod, csak az tudja, aki ott van a hálószobában. Finomkodás helyett azt is mondhatnád: dugnak, kupakolnak, tömnek, bibiznek, stb. Két ember tényleges viszonyát ilyen elnevezésekből nem lehet megítélni. Abból sem, hogy "üzekedés".

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli

smirgli
2008-07-29 18:59:25

Az üzekedésről (21)
Ne másítsuk meg a magyar nyelv szavait, melyek értelmét a nép századok során alakította ki. Megvetően hasonlítod a mai nemi életet az üzekedéshez, ami ugye állati cselekvés. De amikor a tehén üzekedik, akkor csak várja a bikát. Amikor az meghágja, ez már nem üzekedés.
(A nőstény kutya pedig tüzel, de csak addig, amíg nem jön a kankutya.) Bármilyen lenézőnek szántad, a "szeretkezés helyett üzekedés", mint elitélő formula teljesen értelmetlen.

[passzívra állítom] - [törlöm]

kalas

kalas
2008-07-29 19:13:59

26, smirgli: Más értelemben viszont van felfogható jelentése. Aki üzekedik, az nem kuvircol, kettyint, stb. Hanem sóvárog. Mert nem tud lefeküdni azzal, akivel szeretne. Régen ezt oldotta fel az udvarlás. Azután jött a kergetőzés, viháncolás, esetleg előjáték. Majd a happy ending. Vagy nem.

[passzívra állítom] - [törlöm]

koma

koma
2008-07-29 19:28:10

Maradandó..., hol élsz? Kijelented: "nem az elkárhozástól fél a nő, hanem attól, hogy a méretei nem megfelelőek..."
Subynak jobban hiszek. Új szerelme vallásos alapon rettegett a boldogság lehetőségétől.
Maradandó, azért biztosan vannak tünetmentes időszakok. Talán olyankor korrigálni tudod egynémely mondatodat.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Military C.

Military C.
2008-07-29 20:11:15

kalas (27)

tetszik az udvarlás, a kergetőzés, a viháncolás, az előjáték megközelítés a happy end vagy nem az felé, de a múltról beszélsz. Szerintem érvényes ez ma is, természetesen más szavakat használva, az események sem egészen így történnek, de jónak tartom a vonalat, amit megrajzoltál.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 20:45:55

Mid (20),
engem is megrázott Suby írása. Első részét mint panaszos kiáltást fogtam fel. A végén azt éreztem, hogy ebben az emberben volt erő ahhoz, hogy életét széppé tegye. És társának életét.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 20:51:20

maradandó agykárosodás (21),
sokfélék vagyunk, a mai nők sem egyformák. Erre jó példa Suby két nőalakja, akik egymásnak szöges ellentétei. Egyikük nemesebb anyagból van gyúrva, a másiknak (az első feleségnek) mintha a pénz lenne az istene.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 20:56:01

büyük (25),
ez tényleg így van. Magad még mindig a viszonylag fínomabb kifejezésekre emlékeztetsz minket, de ezt én egyáltalán nem bánom.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Suby

Suby
2008-07-29 21:09:37

31 Való igaz annak a nőnek semmi nem számít csak a pénz.
Amikor hazajöttem magán vállakozásba kezdtem és elég szép vállakozássá cseperedett 8 - 10 melóssal.
Amikor egy szép napon lebetegedtem arra nem volt képes hogy a melósokat rendezze mert ő nagyasszonyt játszott külön kocsi külön kassza , de az enyém az az övé is. :-)
Csak a pénzt vette el tőlük de anyagra ilyesmire pl Áfa stb arra nem . Majdnem kaptárba juttatott egy év fekvés utás.
Ma már nincs ilyen bajom:-) Ugyan annyit melózok mint rég, de jut a gyerekeimre és az övéire is és évente tengerre és persze itthoni hosszú hétvégékre.
Fura mindezt megélni 50 évesen.
Külön Isteni kegy hogy a gyerekeim szeretik az "új " feleségemet és így közös nyaralást is tudtunk már szervezni.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 21:23:16

Suby, további aktív tevékenységet és harmónikus családi életet kívánok!

Victor Coupe (22),
mint egyik kulcsproblémát a mostani adag válasz végére hagytam:
"... a kényszerből munkát vállaló, kétdolgozós, egy-két gyerekes modell, nincs jól kitalálva."
A hiedelmi béklyók nem szüntek meg, de gyengültek és visszaszorulásuk folytatódik. Ma a nő és a férfi szabadságát már inkább a jelenlegi életmód korlátozza. Annak egyik összetevője ama családmodell. De a szinglik is szenvednek az exisztenciális nyomástól, a rohanó élettempótól, ami károsítja életerejüket. Sok esetben úgy, hogy észre sem veszik, sőt, tetszik is nekik.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mid

Mid
2008-07-29 21:29:05

Az a rohadt pénz! Ha nincs az baj, ha van az is. Megkeseríti az ember mindennapjait szinte. Számomra idegen dolog, amit leírsz, mert pont fordítva élem meg. Ez sem jó!
Sötétedés előtt láttam egy sétáló párt itt elmenni… mi soha. De már nem is mennék mondjuk. Vele sehová!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 22:00:25

Megértelek. A változatlanság is kockázattal jár, a változás is. Az első fajta kockázatot jobban ismerjük, a második fajtát kevésbé. Nem annyira a változtatástól félünk, mint az ismeretlentől. Ez ősi emberi félelem.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-29 22:02:22

Leragad a szemem. Jó éjt kívánok mindenkinek!

[passzívra állítom] - [törlöm]

maradandó agykárosodás

maradandó agykárosodás
2008-07-30 07:50:19

Koma, Smirgli:)szerintem az üzekedésben van nemi vágy, de érzelem nincs.
Ki hol él? Nézőpont kérdése...
Mid: ha nincs az a rohadt pénz, akkor miből lesznek a trendi cuccok meg a mellműtét?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-07-30 16:31:18

Victor Coupe (22),
megváltoztattam a sablont, remélem így jobban olvasható a szöveg. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmemet.

[passzívra állítom] - [törlöm]

poganytas

poganytas
2008-08-01 21:24:15

A nő szabadságának a növelése nem jelenti a férfi egyetértésének vagy egyenlőségének bizonyítékát.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 10:37:02

Nem jelenti. Amúgy is csak része egy nagyobb egésznek, az ember szabadságának.

[passzívra állítom] - [törlöm]

velaxin

velaxin
2008-08-02 10:46:53

nőt szabadon hagyni bűn és végzetes hiba. lsd escobar esete.

"...ha asszonyi állathoz mész, soha ne felejtsd otthon a korbácsot!" /Nietzsche/

[passzívra állítom] - [törlöm]

Zen Ronin

Zen Ronin
2008-08-02 11:20:25

A nők mindig is szabadok voltak.

Nekik ez sem elég!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Szolíd Motoros

Szolíd Motoros
2008-08-02 11:25:40

Egy intelligens blogger magyarázza el nekem, hogyan lehet szabad egy nő, vagy egy férfi, ha házasságtörő.
Vallásos dumákkal kérlek kíméljetek!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Plakátarc

Plakátarc
2008-08-02 11:29:53

Sehogy.
A házasság életre szóló szövetség.
Ásókapanagyharang...

[passzívra állítom] - [törlöm]

T- Rex

T- Rex
2008-08-02 12:08:25

A szabadság kérdését nem kéne kizárólag vallásos értelemben értelmeznünk.

A választás lehetőségében rejlik a szabadság.
Aki csak a negatív döntésekre szabad, éppúgy rab,
mint aki kizárólag pozitív döntéseket hozhat.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 13:50:33

velaxin (42),
a kis korbácsos kaphat egy taslit, amitől újra a lábára áll a feje helyett :)
Viccen kívül: jó, hogy említetted a nevét, éppen egy Nietzsche minisorozaton gondolkodom. A nőkről szebben is nyilatkozott. Kedvencem. Mint a többi zseni, néha ökörségeket is mondott. Öreg korára teljesen elment az esze.

[passzívra állítom] - [törlöm]

velaxin

velaxin
2008-08-02 13:51:58

Nietzsche jöhet orrba szájba

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 13:58:46

Szolid Motoros (44),

ha fizikailag közömbös neki a házastársa, vagy pláne utálja és mégis lefekszik vele, ez a szabadság hiányát jelenti. Sokan kényszerűségből megteszik. Ehhez képest, ilyen helyzetben a házasságtörés szabadságot jelent.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 14:03:09

velaxin (48),
ez azt jelenti, hogy ízlésünk hasonló.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 14:05:05

Plakátarc (45),

Kijelentésed kijelentésként értelmezhető, vagyis vallásilag, ha nem viccelsz.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 14:07:22

T-Rex (46),

Hozzászólásoddal egyetértek.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 14:12:06

Itt köszönöm meg az illetékeseknek, hogy a bejegyzés egy ideig a címlap vezető helyére került. A vita mostani utóélete számomra legalább annyira érdekes, mint vezérblog korában volt.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Suby

Suby
2008-08-02 14:14:25

A házassággal úgy voltam hogy csak egyszer húzzam ki a hurokból a nyakam, soha többé:-)
Amikor megismerkedtem a feleségemmel és az idő múlásával kiderült, nem élhetünk egymás nélkül.
Egy szép napon mit tesz Isten egy ügyfelem egy gyűrűvel "fizetett "
Nézegettem egy ideig azután elfogadtam és egyenesen a gyönyörűmhöz siettem vele és ott helyben eljegyeztem.
Majd a lehető legrövidebb úton házasságot kötöttem vele:-)
Egy észérvet mondj , mondták az ismerőseim.
A válasz : Ha egy nő velem kel velem fekszik és az életemet bearanyozza, illessék meg azok a jogok és tisztelet amit olyan sok nő bitorol, közöttük az exem aki kétszer tett padlóra .
Soha nem felejtem el amikor a bírósági tárgyalás kezdődött első kérdése az volt a nevemet leveheti - e?
Amikor közölték vele a névváltozatás anyagiakkal jár azt is velem akarta kifizettetni.......
Az begyütt élésünk kezdetén kijelentettem otthon soha egyetlen hangos szót nem akarok hallani és kiadni sem.
Ha valamelyikünknek hülye napja volt egyszerűen az ajtón belépve annyit szól: séta van:-)
És megyünk sétálni, beszélgetni, mert egy kapcsolat halála ha nincs beszédtéma és ha a feszültséget hazavisszük.
Az otthonunk a nyugalom szigete lett.
Soha nem vonjuk kérdőre egymást ki mit csinált aznap, kivel beszélgetett bárhol mert a szomszéd látta és miért nem mondod meg magadtól miért kell kihúzni belőled kiaz a kurva/ tag ......?
Kell nagyobb szabadság?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne

Mne
2008-08-02 14:18:58

Suby,

Ez az!

[passzívra állítom] - [törlöm]

BAUMANN JÓSKA  ... KÉMKEDÉS ÉS BUNYÓ

BAUMANN JÓSKA ... KÉMKEDÉS ÉS BUNYÓ
2008-08-02 14:27:19

Miért van az, hogy a "szabad emberek" nem is szabadok,
ráadásul nem is boldogok?
Megéri ez nekik?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Suby

Suby
2008-08-02 14:40:09

#56
Bátran kijelenthetem :
SZABAD VAGYOK:-)
És FELHŐTLENÜL BOLDOG!!!!!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mid

Mid
2008-08-05 22:04:40

54-re Suby!
Sétálni volna kedvem. :-)
Hosszú sétára vágyom...
El innen.
Nélküle.

Szólj hozzá!

Címkék: memo

A bejegyzés trackback címe:

https://memoriterblog.blog.hu/api/trackback/id/tr794936548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása