HTML

memo

Akinek nincs múltja, annak jövője sincs. Ha egy közösség nem akar emlékezni, megismétli a múlt hibáit. A gyakorlati ismereteket általánosítják a szakmák, végső soron a kutatások és a humán tudás. Az élet szépségéről énekelnek a múzsák, akiknek anyja az emlékezés.

Friss topikok

Címkék

Földes Károly a gazdaságkutatásról. Befejező rész

2014.08.16. 13:58 Minnesota

Legutóbb eljutottam az „Elméleti megfontolások az akadémiai közgazdasági kutatások tartalmáról és módjairól” (18 old. 1990.) c. tanulmány 9. pontjáig. Most innen folytatom a kivonatok közlését.

9. A gazdaságtan fő áramlata sem kaphat mentelmi jogot a bírálattal szemben, ha ez tárgyismereten alapul és elfogulatlan. A gondolkodás semmilyen tekintélyben, tehát a tudomány tekintélyében sem láthat megdönthetetlen kritériumot. A tisztán intellektuális érdekű...polémia mélyén meghúzódó társadalomkritikai mozzanatot sem lehet előkelő hallgatásba burkolni.

A modern gazdasági-társadalmi berendezkedés megítéléséről van szó. Ennek az itt – csupán a rövidség kedvéért – liberálisnak nevezett gyakorlatnak a fogyatékosságai ismertek. Azok ellenére a maga történeti alapjain és környezetében jobbnak bizonyult, mint a kelet-európai létezésmód a maga történeti alapjaihoz és körülményeihez viszonyítva. De ha (a kapitalizmus) a kisebbik rossz, ez még nem jelenti azt, hogy a legnagyobb jó is egyben, vagy hogy ez a leibnitzi lehető legjobb világ. A régebbi válfajait kísérő ismert öldökléstörténet tette lehetővé e társadalmi kultúra nemzetiszocialista tagadását és bolsevik megdöntését. Ezeken többek között azért tudott túllépni, mert belső rendszerváltozásokat hajtott végre a New Deal-től a jóléti állam keletkezéséig, majd korlátozásáig terjedő folyamatban. Szellemi oppozíciójának továbbra is megvan a maga helye. És némely vitatott kelet-európai korszakokat is a maguk többértelműségében kell szemügyre venni, ellentmondásként, amelynek egyik pólusát a haladás jelenti. Erre jó példa a hatvanas évek magyar fejlődéstörténete. (A szemleíró megjegyzi, hogy szélesebb merítésű tanulmányaiban a szerző a haladás helyett a modernizáció terminusát használja.)

10. Az elméleti értékteremtés legfőbb feltétele az egyéni szabadság. A személyes intellektuális választás negatív oldalról a tudományon kívüli szempontok háttérbe szorítására irányul. A gondolkodás elméleti értékrendje nem egyeztethető össze az előmeneteli és üzleti tülekedéssel. „A címekre és fokozatokra irányuló szánalmas becsvágytól” (Hegel) meg kell különböztetni a normális értelmiségi létfeltételek előteremtésére irányuló érdeket, ami csak a jelenlegi körülmények hatalmánál fogva kapcsolódik (hivatali) pozíciókhoz. A kutatási szabadság, pozitív oldalról, a személyes invenciót jelenti. Ez mindenekelőtt az új gondolatokban, továbbá a témák, műfajok, módszerek, stílusok egyéni ismérveiben testesül meg...A személyes invenciónak az asszociációs képesség és bátorság az egyik attribútuma.

Másik attribútuma a problématalálás. A régebbi ismerethalmazt egyetlen gondolkodó sem tekintheti semmisnek, abból kell kiindulnia. Szabadsága abban rejlik, hogy ezt gyakorlatilag végtelen számú kiterjedésben, irányban és módon bővítheti. Mindez, más szóval, a kreativitást jelenti.

11. A fentiekből következik az alkotói folyamat individuális természete. Gondolkozni csak egyedül lehet. A kutatás szabadsága az egyéni alkotás szabadsága. Nevetséges azt várni, hogy egy lépést tartva menetelő és ütemesen harsogó tömeg, vagy ellenkezőleg, egymást csépelő szurkoló táborokból kialakuló csürhe előtt majd feltárulkoznak a törvények. Azok a laboratórium magányában, egyének vagy kisebb kollektívák számára válnak hozzáférhetővé. Ebben az értelemben a kutatás nem demokratikus, hanem arisztokratikus. Többségi alapon nem ítélhetők meg állásfoglalásai és létjogosultsága. A kutatás egyéni jellege nem áll ellentétben azzal, hogy maga a tudomány – társadalmi termék. Ez a szuverén módon elért egyéni eredmények sokaságából integrálódik valami laza egységgé.

12. A kutatói függetlenségről eddig felsoroltak igyekeztek kifejteni annak tartalmát és a hozzá tartozó feltételezéseket. Esetünkben a kiindulópont nem az, hogy kinek mi a pozíciója, miben dönt, hogyan kap funkciót, stb. A kiindulópont az, hogy milyen jellegű tevékenységet folytatunk, másként szólva, mit csinálunk. A hogyanoknak ebből kell következniük. A fentiekben általánosan jellemzett tevékenységhez bizonyos működési módok tartoznak, egy másként kialakított tevékenységhez másfajta módok. De hiányos minden olyan kísérlet, mely a működést a tartalomra vonatkozó explicit feltételezések nélkül próbálja szabályozni. A fentiek (a továbbiakban részletezhető) képet adnak a hivatali, mozgalmi, közéleti ügyködéstől megkülönböztetett tudományos tevékenységről. Ennek sok irányzata, iskolája lehet, de közülük egyik sem helyettesítheti az összetett kutatási folyamatot, amelyben egyébként közgazdászok mellett más ismeretágak szakemberei is részt vesznek.

(A fentiek után következő III. fejezet foglalkozik az intézményi működésekkel, melyeknek ismertetését nem vállaltam. Tudható, hogy az intézeti hálózat átszervezésének időszakában az Akadémia számára ezek voltak a legérdekesebb kérdések.)

30 komment

Címkék: tudomány

A bejegyzés trackback címe:

https://memoriterblog.blog.hu/api/trackback/id/tr976609023

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalassó 2014.08.16. 18:33:57

Az utolsó bekezdéshez: mint azt a legutóbbi posztban közölted, a mű alcíme: "Alapanyag egy intézményi konvencióhoz".

Karolus 2014.08.16. 20:31:42

10.p.: Az előmeneteli hajszát bírálja, ugyanakkor normális értelmiségi létet feltételez, amihez valahogyan el kell jutni. Az előmeneteli törekvés ebben az állapotban akár meg is állhat.

kalassó 2014.08.17. 10:31:05

@Karolus: Ha diplomát, fokozatot szerez, elismerik alkotó embernek, bekerül egy szerkesztőségbe, színtársulatba, kutatóhelyre, ott évtizedekig dolgozhat. A szokványos karrierre, egyre magasabb szamárlétra fokok elérésére irányuló törekvés ehhez nem szükséges.

2014.08.17. 15:11:38

@kalassó: Hasonlót írtam.
büyük 2014.06.26 18:57:51
A lényeget tekintve nincs szüksége előmenetelre annak, aki kutató vagy művész. Az alkotó munkánál nincs magasabb szellemi rang. - Egyébként a "célszemély" is megvallotta, hogy több mint egy negyed századot húzott le kutatói státuszban.

kalassó 2014.08.17. 15:27:39

Poszt: ..."a szerző a haladás helyett a modernizáció terminusát használja." Igen, egy 1990-es könyvben a szovjet típusú átalakulást mint torz modernizációt vizsgálja. TGM 08.16-i cikkében írja: "A "létező szocializmus"...elvégezte azt a modernizációs munkát, amelyet Nyugaton a XIX. századi kapitalizmus elvégzett már."

szénaboglya 2014.08.17. 18:42:43

A poszt végéhez. Legutóbbi írásod értelmében az itt kihagyott III. fejezet "A kutatás tartalmához hozzá rendeli a szervezetet és részletezi az intézetek és az Akadémia közti viszonyt." Már a múltkor is fájlaltam a kihagyását.
Néhány kiválasztott gondolatát azért idézhetnéd...

smirgliműhely 2014.08.18. 11:30:56

@szénaboglya: Csatlakozom. Az eddig megismert tételek a magas szintű egyetemesség érvényére tarthatnak igényt. A szervezeti és intézményi viszonyok leírása ellenben a különös tárgy és a konkrét helyzet elemzését adhatja. Lehetséges, hogy akkoriban éppen ez volt a szöveg leginkább aktuális része.

retimadar 2014.08.18. 15:47:47

@kalassó: Abban a lapszámban Szilágyi Ákos is mélyen szánt. Fared Zakariát idézve megállapítja, hogy a hatalomkorlátozó liberalizmust korábban inkább a jobboldal karolta fel.
"De miután Nyugaton 1945-től kezdődően − nem utolsósorban a pax americana és a szovjet fenyegetés együttes hatására − a két politikai alapelv összefonódott, a liberális jobboldal megbékélt az általános választójoggal, a demokratikus baloldal pedig az alkotmányos liberalizmussal. A további szó szerint Zakariától:

„Ettől kezdve Nyugaton demokrácián liberális demokráciát értenek, de ez nem a liberális pártok vagy a liberális ideológia uralmát jelenti − emeli ki Zakaria, mintha egyenesen nekünk mondaná −, hanem a szabályos és tiszta választásokon megszerzett többségi hatalom gyakorlásának alkotmányos korlátait, a joguralmat, a hatalmi ágak elválasztását, a szólás, a gyülekezés, a vallás és a tulajdon alapvető szabadságjogainak védelmét. ""

retimadar 2014.08.18. 16:19:28

Fareed Zakaria volt az, aki 17 évvel ezelőtt megalkotta az illiberális demokrácia fogalmát:
www.foreignaffairs.com/articles/53577/fareed-zakaria/the-rise-of-illiberal-democracy

Karolus 2014.08.18. 17:18:09

@retimadar: "demokrácián liberális demokráciát értenek, de ez nem a liberális pártok vagy a liberális ideológia uralmát jelenti"
Pár hónapja észrevettem egy bizonyos részben hasonló disztingváló törekvést Földes Károlynál.

Karolus 2014.06.23 17:42:53
... A vele készített interjúról kommenteztem az előző posztjához:
" Karolus 2014.04.25. 18:54:35
@kalassó: Arra, úgy látszik, kutatóként vigyázott, hogy csak a szabadságbarát és jogegyenlőségi ideológia/elmélet érdemeiről beszéljen. Nem támogatta a liberális politikát és mozgalmakat, pártokat."

kalassó 2014.08.18. 21:12:21

@Karolus: Még kevésbé azok fanatikus csoportjait, akik már ellenségnek tartották a nézeteikhez nem alkalmazkodó helyzetmegítélés híveit. Itt folytatom TGM szavait, aki látszólag agyba-főbe dicséri a nívós sültliberális újságírót, de természetesen nem ismeri el társadalomtudósnak, csak propagandistának.

smirgliműhely 2014.08.19. 13:11:34

@kalassó: A Tanulókör megállapodott arról, hogy a mai közéleti kvárglit mi nem piszkáljuk, nehogy még jobban illatozzon - nekünk. Tejtermékekre most már van itt egy feldolgozó üzem, ahol szakszerűen lehet bánni velük, (pl.kefir). Látom, hogy ehhez van is affinitásod.

Minnesota 2014.08.19. 18:28:29

Kívánságotok szerint közlök néhány kiválasztott szemelvényt a III. fejezetből:
A szuverén kutató az elsődleges, a közösségek másodlagosak, vagy harmadlagosak.

Megítélésének támpontjai a pályázati eredmények és a külső írásbeli észrevételek. Nem a hivatalvezetők, személyzeti felelősök véleménye.

Az intézmény és a kutató közötti kapcsolat nem lehet parancskiadó, feladatlebontó természetű, csak mellérendelő jellegű.

A kutatók kisebb konvenciós társulásokba tömörülhetnek. Ezek önállóak, mint pl. másutt a stúdiókba szerveződő alkotók. Annyi kiscsoport szintű döntést, amennyi csak lehetséges.

Az intézmény – reziduális szint, közös érdekű szolgálatokat szervez konszenzus alapján. Nem kompetens a részek megítélésére.

Paritásos alapon kell működnie. Ellenkező esetben a választott testület, vagy vezető működése a többség diktatúrájává torzul, ami a liberális alapelvekkel is ellentétes. A kutatókat nem kell irányítani a szó megszokott értelmében.

Minnesota 2014.08.19. 19:05:33

Végül, a III. fejezet néhány záró gondolata:

A vezető szervek fontosságával, nimbuszával együtt a bennük való részvétel szerepe is csökkenhet.

A tanszéki-kari formakészlet a kutatási intézményekben is működhet, ezek sajátosságait is figyelembe véve. De az egyeteminél gyorsabb rotáció ajánlatos. Vezető funkciót csak egy-két évig lehessen betölteni. A tanszékvezetők körüli feudális függési viszonyokra sincs szükség.

Míg az egyik kutatót nem helyettesítheti a másik, az intézményi koordinatív funkció szubsztitutív jellegű: minél inkább lehatárolt és normához kötött, annál kevésbé fontos, hogy ki végzi.

Nagy hatalmú vezetők helyett a kutató kollektívák kezében kell összpontosítani a döntési lehetőségeket.

A hatalmi, menedzseri észjárás képviselői szivesebben foglalkoznak szervezeti kérdésekkel, mint az alkotók, de az utóbbiak érdekében áll, hogy tudatosan alakítsák saját intézményi környezetüket.

A kutatói karnak az intézeti közhivatalnokok felett is ellenőrzést kell gyakorolnia.

smirgliműhely 2014.08.19. 20:36:59

@Minnesota: Köszönöm. A szellem autonómiájának feltételeit írja le az akadémiai átszervezések, őrségváltások időszakában. Érdekes lenne megtudni, hogy a kutatók mekkora része merte hasonló módon elutasítani az intézményi alárendeltségi viszonyokat.

2014.08.20. 08:12:46

@kalassó: "Még kevésbé azok fanatikus csoportjait, akik már ellenségnek tartották a nézeteikhez nem alkalmazkodó helyzetmegítélés híveit." Erről írtam:
Karolus 2014.06.21 10:21:01
Nem a hangoztatott célok, értékek szerint ítélendők meg, hanem a módszerek alapján. Ha ugyanazt az alantas eszközkészletet alkalmazzák, mint az ellenfelek, akkor egyik sem kutyább a másiknál.

Minnesota 2014.08.20. 14:30:19

@smirgliműhely:
"A Tanulókör megállapodott arról, hogy a mai közéleti kvárglit mi nem piszkáljuk, nehogy még jobban illatozzon - nekünk." A múlt hónapban írtam:

Ez az egyik oka annak, hogy a Tanulókör teljes fronton áttért egy közelünkben levő tudós társadalomkutató munkásságának történeti megismerésére.

szénaboglya 2014.08.20. 18:08:16

Szerintem a 9.pont a legfontosabb: a kapitalizmus "Szellemi oppozíciójának továbbra is megvan a maga helye." "A gazdaságtan fő áramlata sem kaphat mentelmi jogot a bírálattal szemben" Az újhitű stréberek, vagy megszállottak nem így beszéltek.

kalassó 2014.08.20. 20:00:50

@szénaboglya: Az óhitű stréberek sem úgy beszéltek mint a szerző, aki akkor már négy éve kutatta a tőkegazdaságra való áttérés és a társadalmi átalakulás feltételeit. Az általa védelmezett kapitalizmus-kritikának ez az előzménye is fontos.

Minnesota 2014.08.21. 11:21:48

@szénaboglya: @kalassó:
A poszt is idézi, hogy a nyugati gazdasági rendszer "a maga történeti alapjain és környezetében jobbnak bizonyult, mint a kelet-európai létezésmód a maga történeti alapjaihoz és körülményeihez viszonyítva." Fontosnak érzem azt is, hogy mindegyiket a sajátos (eltérő) adottságaikra tekintettel szemléli.

kalassó 2014.08.21. 14:48:17

(Folyt.)Négy éve kutatta, de csak a fenti kézirat első változatának megírásával egyidejűleg tudta publikálni: „Tőkegazdaság vagy rablógazdálkodás” Társadalmi Szemle 1989/ 8-9, pp. 88-95

2014.08.22. 13:40:15

@smirgliműhely: "elutasítani az intézményi alárendeltségi viszonyokat."
Ez kevéssé volt jellemző. Inkább a pozícióharcos agresszív klikkek törekvése: mi, Bush magyar követői a kutatóhelyeken is átvesszük az uralmat. Persze, Földes koncepciójában volt egy adag idealizmus is.

smirgliműhely 2014.08.23. 20:27:03

@büyük: nem feltétlenül Bush követők. Saját szellemi programjaiknak, témáiknak is előnyt szerezhettek az intézmények vezetésének megkaparintásával.

smirgliműhely 2014.08.23. 20:38:06

Lényegesebb lenne megismerni az új berendezkedésről töprengő ú.n.reformviták érdemi tartalmát. Kalassó listája szerint ezekről is maradtak fenn Földes-papírok jegyzőkönyvek formájában.

kalassó 2014.08.24. 21:44:46

@smirgliműhely: A következő, 1989 évi jegyzőkönyvekről tudok: 03.23, 03.30, 04.06, 04.13, 05.18.

szénaboglya 2014.08.26. 20:09:01

@kalassó: Ha megkapom őket, esetleg ismertetek valahányat.

Minnesota 2014.08.28. 11:16:44

@büyük: "Földes koncepciójában volt egy adag idealizmus is." Annyira, hogy fent ismertetett munkája más helyén idézi is Hegelt, aki szerint " az elméleti magatartás érdek nélküli tevékenységet, az objektívra irányuló önzetlenséget követel." Persze, ez nem filozófiai idealizmus volt, Hegelnél sem.

kalassó 2014.10.03. 15:44:49

Földes Károly internetes szakmai naplójáról írtam:
kalasso.blog.hu/2014/10/01/foldes_karoly_21_szazadi_kozgazdasagi_munkai_blogok
süti beállítások módosítása