HTML

memo

Akinek nincs múltja, annak jövője sincs. Ha egy közösség nem akar emlékezni, megismétli a múlt hibáit. A gyakorlati ismereteket általánosítják a szakmák, végső soron a kutatások és a humán tudás. Az élet szépségéről énekelnek a múzsák, akiknek anyja az emlékezés.

Friss topikok

Címkék

Humánum

2010.10.02. 11:53 Minnesota

Nem a gyilkosságról írok, hanem egy polgári peres ítélet indoklásáról.

A két fiatalkorú által megölt  áldozat szülei polgári pert indítottak az elkövetők ellen, mivel életük – egyetlen gyermekük elvesztése után – céltalanná vált. A Pécsi Ítélőtábla megalapozottnak találta a keresetet, és négy-négymillió – azaz összesen nyolcmillió – forint nem vagyoni kártérítés megfizetésére kötelezte az elkövetőket és szüleiket. ...Lábady Tamás, az ítéletet hozó tanács – és az ítélőtábla elnöke -  indoklása szerint az elkövetőkből „hiányzott az irgalom, a könyörületesség, a szánalom, a megrendülés és a jóság. A szülők nem nevelték őket az élet tiszteletére olyan módon, hogy ne jussanak el ennek a brutális bűncselekménynek a megvalósításához.”

Az ítéletről és a szülők tényleges felelősségéről még sokáig fog dúlni a vita. Engem most nem az egyedi eset foglalkoztat. Úgy vélem, hogy a Lábady  által felsoroltak összessége megközelítően jól írja körül a humánum alapkövetelményeit.  Legutóbbi bejegyzésemben is írtam az ember méltóságáról.

 

Ide iktatom a blogtéri hozzászólásokat:

 

 

kalas
2010-10-02 16:30:49

A tini korosztályok egy részéből hiányoznak a felsorolt humánus, erkölcsi érzelmek. Erkölcs nélküli csoportjaik bűnözővé válhatnak. Két fő is csoport.

[passzívra állítom] - [törlöm]

2

széna
2010-10-02 17:02:25

Az érzelmek mellett normák tiszteletére is szükség van.

[passzívra állítom] - [törlöm]

büyük
2010-10-02 17:15:16

Tapasztalom pár száz, klubszínekbe öltözött bűnöző gyakori tombolását. Az említett érzelmek náluk sem mutatkoznak, a normákat pedig rendszeresen megsértik.

[passzívra állítom] - [törlöm]

nanesz
2010-10-02 17:25:27

Örülök, hogy végre kezd a Bíróság nem csak magára az esetre és a cselekményre koncentrálni, hanem végre az odavezető okok feltárására is, vagy az egyéb közrejátszó körülményre. Ez eddig nem volt gyakorlat, ezért nagyon örülök. Társadalmunknak fel kell nőnie azonnal, hogy nem csak az elkövető a felelős, hanem az a közeg, amely őt körbeveszi. A korábban gyakorlatban is működött Társadalmi Bűnmegelőzés Nemzeti Stratégiája is ösztökélte a társadalom, a helyi közösségek felrázását, benne a szülőket, barátokat is, de nem sikerült. A nemzetközi gyakorlat alapján, napjainkban a közösségi rendőr lenne hivatott a felmért helyi problémák megoldására partnerségeket létrehozni, a problémák megoldásán pedig a helyi közösségekben kell helyi stratégiát kialakítani, és megoldani. No, ez az, ami nálunk nem működik kellőképpen, csupán néhány helyen, ahol a közösségi rendészet megszállotjai tevékenykednek. Tragédia ami történt, és ami az eset üzenete!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 18:07:46

Kalas: A 12-25 év közti korosztályok egy része valóban közömbös az alapvető humánus érzelmek és normák iránt. Ezekben a bűnelkövetés veszélyének leginkább kitett csoportokban a civilizáció nem vált belső renddé.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 18:12:16

Széna: kulturált szokások, jogszerűség, erkölcsi normák vallásos és polgári megjelenésben.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 18:16:53

A csapatok pénzügyei is eléggé átláthatatlanok. A lelátói csirkefogók pénzelése még inkább az. A rendőrség évtizedes tehetetlenkedését sem okkult erők okozzák.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 18:24:27

Nanesz: 1. A társadalmi háttér valóban vizsgálandó, ami a bűnözőt nem menti fel a következmények alól. Ő a felelős a tettéért. 2. Stratégiára szükség van, közösségi partnerségekre is. 3. Itt nem nevezted meg, de az önkormányzati rendőrök gondolata nem elvetendő. Alkalmazásukra azonban nem minden önkormányzat lenne képes.

[passzívra állítom] - [törlöm]

büyük
2010-10-02 19:07:01

nanesz: a problémák megoldására pedig a helyi közösségekben kell helyi stratégiát kialakítani...
Ez is kell, de országos problémák helyi jelentkezésére nem elégséges válasz. A munkanélküliség, az embertelen mélyszegénység táplálja a bűnt, katonákat szállít a maffiáknak. Az egymást figyelmesen segítő és védelmező szomszédsági közösségek a kulturáltabb helyeken alakíthatók ki. A városi középosztály gyermekeinek bűnelkövetését megint más eszközökkel kell megfékezni. Sokrétű lenne a küzdelem módja és mindegyik el van hanyagolva.
A gazdaság fellendülése kedvező lenne, de automatikusan nem hozhat javulást.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Vikvik
2010-10-02 19:14:29

Kellett hagyni,hogy kinyírják a kultúrát.Oszt most csodálkoznak.
...
Úgy imádom az emberek őszintének tűnő csodálkozását saját hibáik eredményei felett!

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 19:34:50

Vikvik: Számos reflexió lehetséges, csodálkozó is. Ebben a blogban ilyesmit nem tapasztaltam, de talán rámutathatnál, hogy melyik mondat fejez ki csodálkozást a kultúrahiányos magatartások láttán. Tudott dolgok nem okoznak meglepetést.

[passzívra állítom] - [törlöm]

kalas
2010-10-02 19:48:00

Úriember nem csodálkozik. Az országban kevés az úriember. Tehát az országban sok mindenki csodálkozik. Ebben a blogban senki sem csodálkozik. Tehát ebben a blogban mindenki úriember. Vagy úriasszony. Ámen.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Vikvik
2010-10-02 19:48:45

A jelenséget tágabb kontextusba helyezve értettem a csodálkozást.
Az egész egyetlen jól követhető folyamat - különösképp az utóbbi évtizedekben:
A fantáziát,az egyént elfojtják,megerőszakolják : a szülők,az iskola,a társadalom.
Némelyek pedig nem tudják feldolgozni a ma kötelezően elviselendő stressz szintet,és kiborul a bili.
Minél tudatlanabb valaki,annál nehezebben kezeli a benne felhalmozódott agressziót.
A tudatlanság alapú társadalom természetes velejárója tehát a növekvő bűnözés,ami még "jó" is a regnáló hatalomnak,mert a rabszolgákat megfélemlítve,függésben,rövid pórázon illik tartani.
Akkor is,ha ez a trend a világtörténelem során már soxor kacatrófához vezetett.
Komolyan gondolja ma bár ki is,hogy ezeket a problémákat a gyökerüknél kell feltárni,blabla?
Mikor "odafent"nyíltan szembe mennek több évtized szociológiai kísérleteinek evidens tapasztalataival?
Hah!
Borítékolható,hogy ez még csak a kezdet.Oszt jön a rendőrállam,majd a totál káosz.
Sajnos.

[passzívra állítom] - [törlöm]

évi.
2010-10-02 19:55:39

A legnagyobb baj,hogy nincs akitől megtanulják,mi az az erkölcs, humánum,felelősség, stb, mind azok a normák,amelyek alapvető feltételei lennének egy normális emberi életnek.
Hová lettek a tanítómesterek?

[passzívra állítom] - [törlöm]

Vikvik
2010-10-02 20:14:18

évi!
Már nekik sem tanította senki.
A történelem során szépen elfogytak a mesterek.
Azaz - kiirtották őket,hogy pontos legyek.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 20:24:38

Vikvik, #13 Tágabb kontextusban teljesen érthető. Életszerűen írtad le a társadalom egészének visszásságait. Az ítélet egy szűkebb kört érint: az élet gátlástalan kioltását. Olyan szociológiai csoportot jellemez, melyben a legelemibb erkölcsi tilalmak sem működnek.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Vikvik
2010-10-02 20:35:51

A kör összeér : legfelül,és legalul is őket találjuk.
Középről meg szépen kihal az Ember.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-02 20:40:12

Évi, #14. Az erős középréteg tagjai egymással is betartatják az emberi és polgári tisztesség szabályait, a jó és bevett közerkölcs mindenki tanítója. A középosztály lassú, akadozó fejlődése és többszöri megtizedelése nálunk nem maradt következmények nélkül. Az erős polgárság Nyugat-Európa nagy részén protestáns lett és életmódjában korrektebb szemléletet érvényesített. Nem mondanám, hogy a felekezete miatt; inkább az a vallás is a puritánabb szemlélethez igazodva alakult.

[passzívra állítom] - [törlöm]

kalas
2010-10-03 13:09:47

A téma, szerencsére nem sértett kampánycsendet, mert a két gazember származása érdektelen az ilyesmire szakosodott kortesek számára.

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli
2010-10-03 19:29:19

Mne #16: Vele ellentétben nem tartom életszerű leírásnak azt, amely csak rosszat tud mondani a három alapvető nevelési tényezőről (szülők, iskola, társadalom) és amely szerint szerint összeér a közönséges gyilkosok és a legfelső vezetők szintje. Anarchista, balszéli nézőpontból tűnhet úgy, hogy jön a rendőrállam. Valójában csak az új összetételű önkormányzatok jönnek, a rendőrség pedig gyenge a bűnözéssel szemben.

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli
2010-10-03 19:49:10

kalas#19: Ugyanez volt a helyzet akkor is, amikor két szajha halálra rugdosott egy taxisofőrt. Az ellenségkeresők nem vetettek követ a finom, fehér bőrükre. Számos egyéb erőszakos cselekmény sem illett bele az uszító kampányokba.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-03 20:19:14

@smirgli, 20: Valójában csak az új összetételű önkormányzatok jönnek
Milyen rendőrállamról lehetne beszélni, amikor a megyékben és a megyei jogú városokban szavazói akaratból csaknem vagy teljesen kizárólagos kormánypárti vezetés jött létre.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-03 20:28:42

Tehát ebben igazad van.

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon
2010-10-03 20:38:08

22: A testőrképviselők egyetlen országos gócpontban sem tudták megvetni a lábukat, míg íróik a virtuális térben továbbra is hangulatsugárzó gócot képviselnek.

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon
2010-10-03 20:51:20

Körülhatárolható régiók alacsony szintű helyhatóságaiban szereztek vezetést. Egyértelmű, hogy a fejüket a víz fölött tartja az a bűnözés, amely, ugye, nem létezik.

[passzívra állítom] - [törlöm]

Mne
2010-10-03 22:00:45

Bármely mozgalmat legelső megközelítésben aszerint ítélek meg, hogy a legutóbbi posztban felsorolt 12 érték és Lábady 6 pontja érvényesül-e nemcsak a programjában, hanem a propagandájában és a gyakorlati magatartásában.
Amely csoportosulás ezen a szűrőn fennakad, azt a többiektől elkülönítve szemlélem. Az emberiesség követelményeinek eleget kell tenni. Ezen az alapon lehet politizálni.

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon
2010-10-03 22:32:22

Hogy egy mozgalom az európai politikai kultúrán kívül vagy belül áll, az nem attól függ, hogy bekerült-e a törvényhozásba, vagy sem. Az ilyen organizmusokat is lehet, sőt kell politikailag elemezni. Egyenruhás csapatokat támogató mozgalmak ide tartoznak.

[passzívra állítom] - [törlöm]

smirgli
2010-10-03 23:14:51

Talon, 27: A magyar elektorátust dicséri az európai politikai kultúrán kívüli erők és internetes hangulatkeltésük mostani kudarca. A választásnak vége, de a tanulságok levonásának és a változásnak a lehetősége bármely párt, személy, virtuális szereplő számára nyitva áll. A téma szélesebb körű annál a kérdésnél, hogy helyes-e alakzatokba szerveződve nyomást gyakorolni a politikai életre.

[passzívra állítom] - [törlöm]

talon
2010-10-03 23:37:15

smirgli #28. Az ultra irányzat kudarca a kritikai elemzéseimet is visszaigazolja. Irányzatról és nem személyekről van szó. Veled egyetértek abban, hogy a változás útja mindenki előtt nyitva áll. Számomra pedig több alkalom nyílik az európai fejlődés fő áramlataihoz tartozó erők tevékenységének szigorú bírálatára.

Szólj hozzá!

Címkék: humánum

A bejegyzés trackback címe:

https://memoriterblog.blog.hu/api/trackback/id/tr544936528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása